LADDA UPP MATERIAL

MM-topp

Supergod frukt blir marmelad istället för att bli sopor

I Helsingborg finns det spännande företaget Marmeladmakeriet.
De tar hand om frukt som sorterats bort av främst estetiska skäl
och gör marmelad på den. Vi träffade Cecilia Larsson som är VD,
en eldsjäl som från kontoret på kreativa Mindpark i Helsingborg
dagligen jobbar med att minska vårt matsvinn.


CeciliaB

Ni tar frukt som annars hade hamnat i soporna
och gör fin marmelad. Berätta, hur började alltihop?
− Idén kommer ursprungligen från Samuel West som är kreativitetsforskare. Han lanserade tanken och utmaningen att göra något vettigt med all den fullt ätliga frukt som blir onödigt svinn hos alla fruktimportörer och grossister här i Helsingborg. Det är mycket frukt som går till spillo, framför allt för att butikernas krav på fruktens utseende gör att perfekt mogen frukt rensas bort. Helsingborg är ett nav för frukt i Sverige och mycket onödigt svinn uppstår här.


ATT HITTA EN LÖSNING 

Många har sett potential i den här idén, men det var Karsten Deppert som tog tag i den på allvar. Karsten är utbildad livsmedelsingenjör och en entusiastisk entreprenör. I en projektgrupp arbetades konceptet att göra marmelad på frukten fram och Marmeladmakeriet skapades. Han presenterade idén för Cecilia med frågan om hon ville bygga bolaget. Cecilia sökte en ny utmaning och tog chansen att bli VD för bolaget. Bolaget  registrerades i januari 2014 och sedan dess har det producerats marmelad i konstant ökande takt.

Har ni löst problemet med allt fruktsvinn i Helsingborg?
− Det visade sig att de stora fruktimportörerna har ett så stort svinn att vi omöjligt kunde ta emot allt. Det är flera ton frukt i veckan. Vi ökar hela tiden mängden frukt vi tar hand om och idag är vår kapacitet 150 kg frukt i veckan. Vi blir nästan gladast när vi får frukt som rest lång väg. Det är som mest slöseri att slänga den frukt som transporterats lång väg för att kunna ätas här.


ATT SKAPA INTRESSE 

Den stora frågan var: Går det att sälja premiummarmelad gjord på fruktsvinn? Efter visst funderande bestämde man sig i april förra året för att genomför en Crowdfundingkampanj. I första hand såg man det som en marknadsundersökning, en intressemätning. 127 personer gick in med stöd till kampanjen och målet på 50 000 kr passerades med mer än 20 000 kr. Framför allt gav det bra uppmärksamhet, både själva idén och crowdfundingkampanjen i sig. Från de som gick in med stöd till kampanjen var responsen väldigt positiv.

Berätta om själva produkten.
− Det är en premiummarmelad. Vi förpackar tre olika smaker per förpackning och byter ut oregelbundet, helt beroende på vilka råvaror vi får in.

När vet ni vilken frukt ni kommer att få?
− Frukten kommer på måndagar. Det är först då vi vet vad vi har för råvara. Vi har en bank av recept som bas. Men det är  viktigt att vi är flexibla och kan göra marmelad på alla sorters frukt.

Hur gör ni för att garantera att det blir bra marmelader?
− Det ska vara enkla men intressanta smaker. Även om det är en premiumprodukt aktar vi oss för att ta fram smaker som är för pretentiösa. Det är ett pussel att få ihop innehållet och att hålla variationen i förpackningen. Det ska alltid vara tre olika sorter och utbudet drivs av de nivåer frukt som kommer in.

Men ni kokar inte marmeladen själv?
− Skånehill kokar marmeladen. Och det är de som gör recepten. Vi är med och tänker och tycker. Det ska som sagt vara enkla men spännande smaker.

Varför en premiummarmelad?
− Till stor del för att möta eventuella fördomar om att frukten är dålig. Till att börja med så ska dålig frukt slängas. Detta är perfekt mogen frukt som slängs helt i onödan. Därför gör vi en riktigt god kvalitetsmarmelad som matchar nivån på råvaran. Samtidigt ger det också en tacksam förpackning av produkten. Marmeladen har en story med sig, vilket gör den till en perfekt present.

Var går det att köpa marmeladen?
− I olika typer av butiker, men så här långt går det bäst i butiker med fokus på lifestyle och finare presenter. Försäljningen visar att det är i butiker där någon bryr sig om storyn och kan berätta den som vi säljer bäst.

Ni vill ta hand om mer frukt, hur tänker ni om framtiden?
− Vår plan är att utveckla med mer än marmelad. Tankarna är att bredda med must och torkad frukt. Ju mer vi säljer, desto mer frukt kan vi ta hand om.

Ni har uppmärksammats med priser, vilka då?
− Vi fick priset Årets Kretslöpare av NSR. NSR (nsr.se) tar ett stort grepp på sopminimering. Priset har delats ut i ca 5 år och belönar aktörer som bidrar till ett bättre kretslopp. Vi har även belönats med Local Eat Award. Ett initiativ som verkar för en bättre kombination av mat, hälsa och miljö. Vi vann Skånefinalen i kategorin för smartare matproduktion.

Till sist. berätta om förpackningen.
− Det är en fin presentask. Vi hade mönstret och behövde en flexibel förpackning med plats för tre burkar. Eftersom innehållet ändras kunde det inte stå något om sorterna på förpackningen. Etiketterna behövde synas igenom och visa vilka tre sorter som var i kartongen. Lösningen blev att vi stansade ut hål där etiketterna syns igenom. Vi är väldigt nöjda med förpackningen.

 

Läs mer om förpackningen som Marmeladmakeriet använder